خانه / علمی / رژیم غذایی / باخواص انواع گوشت ها (قرمز – سفید) آشنا شوید

باخواص انواع گوشت ها (قرمز – سفید) آشنا شوید

image634609673041676250

گوشت از نظر انرژی بهترین اغذیه است و به عنوان محافظ در بدن نقش ایفا می کند. گوشت سالم دارای رنگ قرمز با درخشندگی خاص، قابل ارتجاع و کشش مخصوصی است.

 

گوسفند :
بهترین گوشت برای مزاج انسان بوده و دل و جگر و کلیه آن برای تقویت قلب و کبد و کلیه انسان مفید است .
 گوشت آن کثیر الغذا بوده و به سرعت  هضم می شود . تولید کننده خون صالح ، تقویت کننده بدن و چاق کننده می باشد.خوردن مداوم گوشت خالص و بدون استخوان آن که با سرکه وعسل پخته باشند، فوق العاده مقوی بدن بوده ، مانع غش کردن و رفع خفقان می شود .

 

شترمرغ :
تحلیل برنده باد و برطرف کننده بلغم می باشد .
خوردن گوشت آن برای فلج ، لرزش ،درد مفاصل وکمر ، بیماری های سرد رحم مفید بوده و خوردن روغن پیه آن برای تکلم کودکان و رفع سردی بدن نافع است . مالیدن آن به بدن و پاها باعث سرعت حرکت اطفال می شود . دیر هضم بوده وبرای گرم مزاجان مضر است .

 

 

گوشت شتر مرغ بر خلاف سایر پرنده ها قرمز رنگ است و از نظر بافت ظاهری و طعم شباهت زیادی به گوشت گاو دارد، با این تفاوت که میزان آهن آن بیشتر از گوشت گاو است. لازم به ذکر است که میزان چربی و انرژی گوشت شتر مرغ حتی از بوقلمون و مرغ که از گوشت های سفید محسوب می شوند نیز پائین تر می باشد.

 

 

بنابراین گوشت شترمرغ برای بیماران قلبی- عروقی، افراد دچار چربی خون و فشارخون بالا و کسانی که چاق هستند می‌تواند غذای بسیار مناسبی باشد.( به علت بالا بودن نسبی میزان اسید چرب امگا ۳ )
گوشت شتر مرغ  نیز بر خلاف گوشت گاو زمان پخت پایین تری دارد.

 

کمی میزان سدیم در گوشت شترمرغ در مقایسه با گاو و جوجه یکی از مزایای این نوع گوشت مخصوصاً در افرادی که نیاز به مصرف غذاهای کم نمک (نظیر افراد با فشار خون بالا) دارند، می‌باشد.
گوشت شترمرغ آهن مناسبی را برای افراد کم خون و زنان باردار فراهم می‌کند.

 

 

اردک :
گرم ترین پرنده اهلی بوده و غذاییت آن زیاد ودیرهضم و نفاخ است . چاق کننده بدن ، دفع کننده بادهای گرم و تقویت کننده نیروی جنسی می باشد . خوردن زیاد آن تولید خون غلیظ می کند به جز بازو وجگر آن که خون صالح تولید می کند . چربی آن گرم لطیف وملین و محلل است .

 

 

ماهی :
صالح الکیموس ، زود هضم ، مرطوب کننده ، چاق کننده ، شیر افزا بوده ، در گرم مزاجان محرک نیروی جنسی ، مصلح خلط های گرم می باشد . برای بیماری های ریوی ، ضعف کبد و کلیه گرم و پیچش روده موثر است . برای سرد مزاجان و مرطوبین ،افرادی دارای مغز مرطوب و معده بلغمی مضر است که با پختن در روغن گاو یا مصرف مصلحات گرم ضرر آن برطرف میشود .کباب روی آتش بهتر از سرخ کردن آن در روغن است . ماهی را اگر در روغن سرخ کنند باعث تشنگی شده و دیر از معده دفع می شود .

 

 

 

 آشامیدن آب بلافاصله بعد از خوردن ماهی بسیار مضر و موجب بیماری های مزمن می گردد . خوردن همزمان آن با شیر و تخم مرغ و گوشت حیوانات خشکی بسیار مضر است .

 

غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند. توجه داشته باشید که میگو دارای کلسترول زیادی می باشد، اما با این حال مقدار کلسترول در میگو کمتر از مقدار آن در گوشت قرمز است.

 

گوشت ماهی دارای ویتامین های B، A و D کلسیم و فسفرو دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد.

 

 

 ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی ید می باشند. لازم به ذکر است که ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم می¬باشد و به همین خاطر برای رژیم های کم نمک توصیه می¬شود .

 

 

ماهی : مقدار تری گلیسیرید خون را کم می کند. تجمع پلاکت های خونی را کم می کند. عملکرد سلول های خون رسان را زیاد می کند. ضربان قلب را تنظیم می کند. سلامت مغز را تامین می کند و برای بیماران مبتلا به MSمفید می باشد. مشاهده شده که افراد MS با مصرف ماهی، علائم و نشانه های این بیماری را کمتر بروز می دهند.

 

 

تخم مرغ :
زرده نیم برشت آن جزو غذاهای صالح الکیموس ، کثیرالغذا ، مقوی قلب ومغزو نیروی جنسی و کسانی که خون زیادی از دست داده اند می باشد .
برای بیماری های سینه ، معده ، روده ، کلیه و مثانه مفید می باشد . البته مداومت در خوردن زیاد آن باعث سنگ کلیه و ایجاد بیماری های پوستی می شود .

 

 

شتر :
این گوشت حاوی پروتئین‌ هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین ‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن ، فسفر و کلسیم  است.
طبع این گوشت گرم و خشک است و مزه آن شیرین. این گوشت به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و فسفر برای کسانی که استخوان درد یا درد مفاصل دارند، فوق‌العاده مفید است و پزشکان خوردن آن را هر چند وقت یک‌بار به افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌کنند.

 

 

 

مصرف این نوع گوشت- به ویژه اگر همراه با سبزیجات پخته شده باشد (مثلا در آش) آرامش‌بخش و باعث روان‌شدن ذهن می‌شود.
گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو میزان کمتری چربی، پروتئین دارد.
اما نسبت آهن و روی در گوشت شتر کمتر از میزان آن در گوشت دام‌ های اهلی دیگر است.
گوشت شتر حرارت دارد و افرادی که مزاج گرم دارند بهتر است کمتر از این گوشت مصرف نمایند .
کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می‌ کند و توصیه می ‌شود که خانم های باردارو شیرده ، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند .
معمولا از قلم و کوهان شتر در درمان درد پا و  کمرو دردهای روماتیسی استفاده می‌ شود.

 

 

 

کبک :
از خانوادۀ ماکیان با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری است.
میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر است به همین دلیل است که در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای بیماری‌ هایی چون ضعف اعصاب، ناراحتی‌ های روانی وبی خوابی مصرف این گوشت را توصیه می ‌کنند.
این گوشت به دلیل چربی و کلسترول بسیار پایین از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کرده و به دلیل غنی بودن ازپتاسیم ، مصرف به اندازه‌ ی آن برای افراد با فشار خون بالا مانعی ندارد.
گوشت کبک می ‌تواند نیاز بدن به فسفر، منیزیم و گوگرد را تامین کند و به تقویت حافظه و قوای جنسی بیفزاید و ضعف عمومی بدن را هم برطرف سازد.
گوشت کبک کمتر تولید اسید اوریک می کند، فعالیت کلیه را افزون می سازد و به دفع سموم بدن یاری فراوان می رساند.
به اشخاصی که تب دارند گوشت کبک می دهند زیرا به پاها قوت می دهد و تب را قطع می کند.
ویتامین B6 سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. مواقعی که بدن نیازمند مقابله با میکروارگانیسم‌هاست به ویژه در فصل سرد سال، مصرف غذاهای حاوی ویتامین B6 مانند انواع گوشت‌ها به ویژه گوشت کبک می‌تواند از بسیاری عفونت‌های تنفسی پیشگیری‌ کند.

 

 

 

بلدرچین:
گوشت و تخم بلدرچین به لحاظ ارزش غذایی  و درمانی، بسیار مورد توجه است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی ۱۰- ۵ درصد بیش تر است.
گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین ، فسفر، مس، تیامین ، ریبوفلاوین ، ویتامین B6 ، روی ، آهن و سلنیوم است. گوشت این پرنده، کلسترول کمی دارد ، لذا افراد در هر گروه سنی می‌توانند از آن استفاده کنند.
تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد.

 

 

 

مرغ :
مرغ جوان محلی و جوجه آن برای چاق کردن بدن ، تقویت مغز و معده های مرطوب ، تصفیه پوست صورت وصدا مفید است. جگر آن کثیرالغذا ، چاق کننده و دیرهضم می باشد .
در بیماری صفراوی و گرم ، خوردن جوجه خروس مفید است .
گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.  مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین  )B3نیاسین) و B6است.
گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‏ باشد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‏های متابولیکی در بدن می‏ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‏شود.

 

 

 

 

گوساله :
گوشت فیله گوساله ماده بسیار عالی که زود هضم است ومعده را نیرو می بخشد .
فیله گوساله حاوی حجم بسیار زیادی از پروتین است. بنابراین برای مدت طولانی‌تر احساس سیری کرده و حجم غذای مصرفی کاهش پیدا می‌کند. در عین حال متخصصان تغذیه ورزشی معتقد هستند که این بخش گوست گوساله برای امر عضله‌سازی بسیار مفید و کارساز است.
این بخش از گوشت گوساله حاوی بیشترین مقدار از ماده ” روی ” است. این ماده برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و همچنین کاهش دوره نقاهت بیماری سرما خوردگی بسیار موثر است. این بخش همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین B12 است که برای تولید DNA و تقویت سیستم عصبی و سیستم خون رسانی بدن مفید است. همچنین مشخص شده است که این ماده غذایی در کاهش کلسترول مضر خون نیز موثر است.

 

 

 

گوشت بوقلمون :
 گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بلدرچین، کالری کمتری دارد. علت آن هم مقدار چربی کمتر آن نسبت به سایر گوشت‌ها، حتی گوشت مرغ است.
۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تامین می کند. همچنین منبع خوبی از سلنیوم،  روی و پتاسیم و ویتامین‏های B1 ، B3، B6و B12است.
بوقلمون  LDLخون را کاهش می‏‏دهد، آرامش و سرحالی ایجاد می‏کند، از سرطان نیز جلوگیری می‏کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش می‏دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‏کند.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A موجود در آن است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بازی می‌کند، لذا مصرف آن در فصل سرما و به خصوص به کودکان و سالمندان توصیه می‌شود.تنها باید توجه نمود که گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا   مبتلایان بیماری نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند و همچنین  گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است. لذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید از آن استفاده نمایند.

 

 

 

 

گاو :
گوشت گاو به شدت سودا زا بوده ، خون را غلیظ کرده و برای کبد مضر است و استفاده از آن سبب تیرگی پوست صورت ، افسردگی ، وسواس ، جذام ، واریس ، بزرگ شدن طحال ، ورود زردآب به روده و بیماری های سوداوی می گردد . گوشت گاو و فراورده های آن مانند سوسیس وکالباس باعث اختلالات خواب،ضایعات پوستی وعدم تمرکز می شود.بهترین فصل خوردن آن فصل بهار می باشد .

 

 

 

 

 

images-1

توصیه می شود به جای آن از گوشت گوساله یک ساله ، گوشت شتر جوان ، گوسفند نر جوان ، بره یکساله ، بزغاله ، بوقلمون ، مرغ و خروس محلی استفاده نمود .
نتیجه گیری : استفاده مکرر گوشت موجب افزایش کلسترول ، نقرس و سایر بیماری های مفصلی می گردد. رسول اکرم (ص) فرموده است: شیر گاو شفاء ، روغن آن دوا و گوشت اش مرض است .

درباره ی mahsa

همچنین ببینید

کسانی که کم کاری تیروئید دارند کلم نخورند

کم کاری غده تیروئید اول داشتن رژیم غذایی کم ید یا بدون ید و علت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *